Succesvol Clubkampioenschap Shoot Out

Dalfsen  - Onder het toeziend oog van vele ouders en met de aanmoedigingen van Heren 1 langs de kant, heeft de jeugd van MHC Dalfsen afgelopen zondag 19 april voor het eerst de Clubkampioenschappen Shoot Out gehouden. Zeker bij de meisjes was de finale met sudden death zeer spannend. De winnaars Mette Mosterman (meisjes C2), Youp van der Linde (jongens E1) en Annemee Slootweg (keepers, meisjes C1) mogen op zondag 17 mei op het waterkunstgras van Hockeyclub Hattem bij de Districtskampioenschappen Shoot Outs hun kunsten vertonen. De winnaar van deze voorronde doet weer mee aan de finale van de NK Shoot Out op zaterdag 13 juni in Amsterdam.

De Shoot Out is de opvolger van de wat ouderwetse strafbalcompetitie. Het is de bedoeling dat een veldspeler binnen acht seconden een geldig doelpunt maakt vanaf de 23-meterlijn. Zoals wel vaker in de hockeysport, worden nieuwe ontwikkelingen snel ingevoerd en omarmd, als blijkt dat zij het kijkplezier van de sport vergroten. Zo ook met de Shoot Out, die toch voor meer spektakel zorgt doordat de keeper nu iets meer in het voordeel is dan de veldspeler. De laatste finale van de European Hockey League bijvoorbeeld, werd door Oranje Zwart pas na een thriller van een Shoot Out-serie beslist.

Ook afgelopen zondag was de spanning groot op het kunstgras van MHC Dalfsen, zeker bij de meisjes. Na de eerste schifting van drie series, waren er nog zes deelneemsters over. Uiteindelijk gingen Anna Rosa Ubink en Mette Mosterman (beiden MC2) de finale in, waarin zij het moesten opnemen tegen de doelmannen Alfred Gorel en Boudewijn Colenbrander. Mette Mosterman toonde in de finale aan over de sterkste zenuwen te beschikken. Bij de jongens was Youp van der Linde de verrassende winnaar, mede omdat een aantal spelers van B1 door het ijs zakte en Youp de bal wel keurig achter de doelwachters mikte. De keepers gingen de confrontatie aan met een Heren 1-speler. Hierbij versloeg Annemee Slootweg (MC1) nipt Anouk Scholten (MD1).