MHC Dalfsen zoekt de zaal op

24-1 Nieuws Dalfsen - Een lang gekoesterde wens is afgelopen weekend voor MHC Dalfsen in vervulling gegaan. Naast het traditionele Clubzaaltoernooi op zaterdagavond hielden de Dalfser hockeyers afgelopen zondagavond hun eerste zaaltraining sinds jaren. De grote opkomst van met name de jeugdleden toont aan dat er een grote behoefte is aan zaalhockey in Dalfsen.
Reeds vorig voorjaar had MHC Dalfsen de teen in het water gestoken. De technische commissie vroeg aan de Trefkoele+ wat de mogelijkheden waren voor zaaltrainingen. Immers, als de club mee zou gaan doen aan de zaalcompetitie, moest er ook getraind worden. Het antwoord van de Trefkoele+ was kort maar krachtig: we zitten vol. Op zich plausibel vanuit het standpunt van de Dalfser sporthal, die voorrang geeft aan oude contracten. Maar wel zuur voor de hockeyclub, die juist nu enorm in de lift zit. Het ledenaantal is in anderhalf jaar tijd gestegen van 200 naar bijna 250 leden. Deze stijging komt niet alleen door de jeugd, maar ook van senioren. Met name ouders die het spelletje graag willen leren.
Zo ook bij afgelopen Clubzaaltoernooi. Het team van de trimhockeyers eindigde weliswaar als rode lantaarndrager, maar dat mocht de pret niet drukken. Het winnende team bestond ook uit twee oudleden (Bente Schuurmans en Sarah Smalbraak), die inmiddels bij HC Zwolle in de jeugd aardig aan de weg timmeren.
Zaalhockey is een prima manier om de techniek te verbeteren. Het grote verschil met het normale hockey is dat er gebruik wordt gemaakt van een boarding, waardoor het spel nog sneller gaat. Een goede techniek is dan een extra vereiste.
Doordat er onverhoopt nog wat zaalruimte vrijkwam, kan MHC Dalfsen toch nog vijf keer de zaal in. Afgelopen zondag was er de eerste zaaltraining waarbij de jeugd de fijne kneepjes van het vak werd bijgeleerd door trainer Bernard Smalbraak en zijn dochter Sarah.