MHC Dalfsen investeert in kwaliteit

Er is geen winterslaap voor MHC Dalfsen. De hockeyers trainen in de zaal en spelen in het weekend de zaalcompetitie. Ondertussen zijn er ook 15 nieuwe jeugdtrainers opgeleid door de club, in samenwerking met de KNHB. Daarnaast doet MHC Dalfsen ook mee met de pilot van de Groene Club, een gezamenlijk project van de KNHB, KNVB en KNLTB om de duurzaamheid van de vereniging te stimuleren.

Daarnaast blijft de club leuke dingen doen, zoals het Oliebollentoernooi op zaterdag 6 januari tussen 12.00 en 16.00, met aansluitend de Nieuwjaarsreceptie.

Eén van de korte termijn doelen van de Dalfser hockeyclub is "de ontwikkeling van spelers en trainers, niet alleen op sportief, maar ook menselijk vlak,” zo begint de 48-jarige hoofdtrainer Bernard Smalbraak. "Daar hoort bij dat er wordt geïnvesteerd in de opleiding van jeugdtrainers. De afgelopen periode zijn we met een groep van 15 oudere jeugdspelers bezig geweest met theorie en praktijk. Onze spelers werden door docenten van de KNHB opgeleid tot jeugdtrainer.”Afgelopen week kregen de cursisten het felbegeerde certificaat van Jeugdtrainer KNHB.

"Natuurlijk weten we dat dit voor sommigen geen lange termijn investering is,” gaat Smalbraak, in het verre verleden keeper in de Hoofdklasse bij het Rotterdamse Victoria, verder. "Kids gaan studeren of verhuizen. Daar ontkom je als club niet aan. Dat is een gegeven voor een dorpsclub als Dalfsen. Aan de andere kant kun je hen nu wel iets extra’s bieden. En, wat belangrijker is, de jeugd wordt door eigen leden opgeleid. Zeker jonge kinderen vinden het geweldig als ze training krijgen van een speler uit Heren 1 of Jongens A1, ” eindigt Smalbraak, in het dagelijks leven docent Marketing op Deltion.

Naast het kader, wordt er door de hockeyclub ook in het terrein geïnvesteerd. Dit gebeurt onder andere onder de vlag van De Groene Club. In januari komt er een externe energie-adviseur praten met de vereniging over het energie-verbruik. "MHC Dalfsen is, samen met nog 9 andere sportclubs in de provincie Overijssel, door hun sportbond uitgekozen om deze pilot te trekken,” neemt voorzitter Marcel Slootweg het stokje over. "Duurzaamheid is tegenwoordig een hot topic. Wij voeren ook gesprekken met de gemeente over LED-verlichting. Een andere optie zijn zonnepanelen. Maar er zijn ook simpele quick wins als een tijdschakelklok op een koelkast.”

"Overigens is in mijn bescheiden opinie duurzaamheid niet alleen investeren in groene energie. De duurzaamheid van een samenleving is ook gebaat bij stabiele sportclubs, die stevig zijn geworteld in een stad of dorp. Hockey had in het verleden een wat bekakt imago, maar daar zijn we, gelukkig, al jaren van af. Het is nu tijd om ook te kijken naar groepen met een beperking. Zo onderzoeken we nu of G-hockey (Hockey voor mensen met een verstandelijke beperking) mogelijk is. En we zijn ook in contact met de gemeente om één of twee statushouders in het kader van een taalstage, mee te laten draaien achter de bar op zaterdagochtend na de winterstop. Kortom, genoeg te doen,” besluit Slootweg (48).