Bernard Smalbraak neemt afscheid in stijl als trainer MHC Dalfsen

5-6 Nieuws Dalfsen - "Wie weet er hoe lang Bernard Smalbraak training heeft gegeven bij MHC Dalfsen?" Met deze vraag opende voorzitter Marcel Slootweg dinsdagavond de laatste oefensessie voor de oudere jeugd van de Dalfser hockeyclub. Alleen de aanwezige speelsters van Meisjes A1 konden het weten, nl. tien jaar.
Een decennium geleden begon Bernard, net begonnen als wijnboer in Lemelerveld, het team van zijn oudste dochter training te geven. Een zeer bekend pad voor mensen die wat bij een club gaan doen. Je begeleidt het team van één van je kids en voor je het weet zit je tot je oren in de club.
Zo ook bij Bernard Smalbraak, die steeds meer jeugdteams ging trainen, totdat hij de hele jeugdlijn (oudere jeugd), maar ook de senioren onder zijn technische hoede had. En met succes. Niet alleen werden er diverse titels door verschillende teams behaald, ook het vertoonde spel werd steeds verzorgder.
Maar liefst acht jeugdspelers maakten de overstap van MHC Dalfsen naar HC Zwolle, dat in de jeugd op het allerhoogste niveau in Nederland hockeyt. In de eerste plaats de verdienste van de spelers zelf, maar ook van Bernard die de club meer hockeybeleving gaf.
Naast het verzorgen van de trainingen, zette Smalbraak, samen met Hadriaan van Nes, het technisch beleid op poten. En was hij niet beroerd om het veld en onderkomen te onderhouden. Een echt hockey- en clubmens, dat echter nu pas op de plaats maakt voor andere (carrière en politieke) ambities.
Met een onvervalste Twenty Niner (bijna een traditie bij MHC Dalfsen) nam hij in stijl afscheid van de acht oudere jeugdteams, die massaal in hun officiële wedstrijdtenue waren gekomen. Bij een 29-er is het bedoeling om per team in 55 minuten 29 opdrachten te voltooien. Per opdracht krijg je één punt. Veel opdrachten moesten op foto of video worden vast gelegd. Zoals: sta met het team 1 minuut op 1 been bij de Blauwe Bogen. Of: spring met het team in de Vecht en zwem synchroon. Of: maak een foto van een mug.... App de voorzitter en bedank hem voor het seizoen. Op het eerste gezicht vreemde opdrachten, maar wel te doen als je het goed in teamverband doet. Meisjes B2 deed het het best, waardoor zij met de hoofdprijs er vandoor gingen.
Voor MHC Dalfsen zit het seizoen er overigens nog niet op: komend weekend is de laatste seizoensronde voor de jeugd. De week erna is de Slotdag voor de Jongste Jeugd en dan is er ook nog het CD-kamp en met de Vrijwilligers BBQ wordt het seizoen afgesloten.

Super bedankt Bernard!👍🏼👍🏼

Jason Brinkman5-6-2018 @ 22:32:23