Regelwijzigingen: elftalwedstrijden in 4 kwarten.

14-8

De FIH heeft per 1 januari 2019 spelregelwijzigingen doorgevoerd binnen het veldhockey. De KNHB is lid van de FIH en volgt de internationale spelregels. Regelwijzigingen worden nooit gedurende het lopende seizoen doorgevoerd en daarom neemt de KNHB de spelregelwijzigingen per 1 augustus 2019 op in haar spelreglement veldhockey. De belangrijkste wijziging is dat alle elftalwedstrijden in vier kwarten worden gespeeld.

In Nederland worden alle elftalwedstrijden (dit geldt voor zowel junioren als senioren, maar dus niet voor Jongste Jeugd) vanaf komend seizoen gespeeld in vier kwarten van elk 17 ½ minuut. Met deze regelwijziging wordt de eerdere internationale test ook opgenomen in het Nederlandse spelreglement. Er ontstaan hierdoor twee extra coach- en rustmomenten, waardoor teams nog beter kunnen worden begeleid. De rust tussen de kwarten 1 en 2 én 3 en 4 bedraagt maximaal 2 minuten. De rust tussen kwart 2 en 3 bedraagt bij velden zonder sproeiers 5 minuten.

Bij het hervatten van een kwart wordt de bal opnieuw in het midden uitgenomen. In kwart 1 en 2 mag partij A de beginslag nemen, in kwart 3 en 4 neemt partij B de bal uit. Alleen tussen kwart 2 en 3 wordt er van helft gewisseld.

De verdere regelwijzigingen zijn als volgt:

• Er mag niet meer met een vliegende keep gespeeld worden. Er wordt óf met keeper en 10 veldspelers gespeeld, óf zonder keeper en met 11 veldspelers. In dit laatste geval mag geen enkele speler de bal in de cirkel met zijn of haar lichaam spelen.
  • Een uitspeelstrafcorner aan het einde van een kwart (!) is niet langer ten einde wanneer de bal een tweede keer buiten de cirkel komt. De normale regels voor het eindigen voor een strafcorner worden nu ook in deze situatie gevolgd.
  • Bij een vrije slag binnen het aanvallende 23-meter gebied, mogen verdedigers nu met de bal meebewegen, wanneer deze direct wordt genomen. Zij mogen de bal niet spelen. Wanneer de vrije slag niet direct wordt genomen, moeten alle spelers, dus ook verdedigers binnen de cirkel, 5 meter afstand nemen.
  • Een vrije slag voor een overtreding bínnen de cirkel, mag nu weer overal in de cirkel worden genomen. Daarnaast blijft het toegestaan de bal vanaf de plaats van de overtreding naar voren te verplaatsen tot de hoogte van de kop cirkel.
  • Wanneer een aanvaller bij een strafcorner de cirkel te vroeg betreedt, dient de aangever plaats te nemen achter de middellijn.

Veel plezier in het nieuwe seizoen!

Bron: https://www.knhb.nl/nieuws/regelwijzigingen-alle-elftalwedstrijden-in-vier-kwarten-de-vliegende-keeper-verdwijnt